VVA krijgt met Harold Mijnheer een Lid in de orde van Oranje Nassau.

Het weekend van 24 en 25 augustus stond bij VV Avereest in het teken van het 25-jarig jubileum. Op vrijdag werd er een toernooitje voor oud-leden met daarna een gezellige avond in de kantine georganiseerd. Zaterdag begon met een ochtend vol activiteiten voor de jeugd. Daaropvolgend een toernooi voor de lagere elftallen. Daarna de oefenwedstrijd van het eerste elftal tegen zustervereniging Juliana 32 en afsluitend een barbecue met daarna een groot feest.

Toch was het hoogtepunt van het weekend de koninklijke onderscheiding van penningmeester Harold Mijnheer op zaterdagavond. Hij is vanaf de oprichting al actief als bestuurslid en allround vrijwilliger bij de vereniging. Burgemeester Peter Snijders was naar de Thuishaven gekomen om Mijnheer als Lid in de Orde van Oranje Nassau te onderscheiden.

Zichtbaar geëmotioneerd  door de aanwezigheid van zijn gehele familie onderging hij zijn verrassing. Er steeg een welgemeend ‘Harold bedankt’ op door de bijna honderd mensen die van de partij waren. Het feest ging daarna in volle gang los en werd alleen nog even onderbroken voor een veiling. Hier ging naast een wedstrijd als leider van het derde elftal ook een shirt van het eerste jaar.

Foto’s van het jubileumweekend volgen nog.

NIEUWLEUSEN 7 – VVA 3 VERPLAATST.

De wedstrijd SV Nieuwleusen 7 tegen VV Avereest 3 van komende zaterdag is verplaatst naar woensdag 19 september om 20.00 uur.

Oefenwedstrijd dames.

Woensdag aanstaande spelen de dames een thuiswedstrijd om 19.30 uur tegen Dedemsvaart vrouwen 2.

Frank Seinen nieuwe trainer van VVA 2

Hij heeft de eerste trainingen al achter de rug, maar afgelopen dinsdagavond werd het contract ook officieel ondertekend. Frank Seinen keert dit seizoen terug als trainer van VVA 2. Frank is natuurlijk al jaren een goede bekende van de vereniging. Lees meer

7 tips om rugpijn te verlichten

Masseren en blijven bewegen

Rugpijn is een verzamelnaam voor verschillende klachten aan de rug. Veel mensen kampen met rugklachten. Heb jij ook last van je rug? Er is een aantal dingen die je kunt doen om je rugpijn te verlichten.

  1. Slapen

Met rugpijn kun je vaak moeilijk in slaap komen. Vaak weet je namelijk niet hoe je liggen moet. Mogelijk zit je in een vicieuze cirkel. Doordat je slecht slaapt, voelt je rugpijn erger. Ook een slechte slaaphouding kan de pijn verergeren. Probeer op je zij te gaan liggen met een kussen tussen je knieën om de wervelkolom in een neutrale positie te houden. Zo verlicht je de druk op je rug. Slaap je liever op je rug? Schuif dan een kussen onder je knieën. Zorg ook voor een stevig en comfortabel matras.

  1. Houding

Zei jouw moeder vroeger ook altijd dat je rechtop moest staan en niet zo onderuitgezakt moest zitten? Ze had gelijk! Een slungelige houding is slecht voor je. Vooral als je heel lang onderuit gezakt zit, achter je computer bijvoorbeeld. Ga rechtop zitten, hou je schouders ontspannen en zorg dat je lichaam wordt ondersteund door de achterkant van de stoel. Houd je voeten plat op de vloer.

  1. Pijnstillers en spierverslappers

Als je veel last hebt van je rugpijn wil je misschien pijnstillers nemen. Naast paracetamol heb je ook pijnstillers met een ontstekingsremmende en koortsverlagende werking, de zogenaamde NSAID’s. Dat zijn ontstekingsremmende pijnstillers. Maar deze zijn lang niet voor iedereen geschikt. Vraag eerst advies aan de huisarts voordat je hiermee gaat beginnen. Verwacht ook niet dat de rugpijn ervan over gaat, het verlicht alleen de pijn. In sommige gevallen kan het ook zo zijn dat de huisarts spierverslappende middelen voorschrijft.

  1. Versterk je spieren

Fysiotherapeuten kunnen je leren hoe je het beste kunt zitten, staan en bewegen op een manier die het beste is voor je rug. Ook kunnen ze je oefeningen leren die je rugspieren versterken. Verschillende studies tonen aan dat het verbeteren van kracht, flexibiliteit en uithoudingsvermogen op de lange termijn rugpijn vermindert.

  1. Blijf bewegen

Vroeger gaven artsen vaak het advies om bedrust te houden bij rugpijn. Maar nu weten ze dat liggen een van de slechtste dingen is die je kunt doen. Het kan de rugpijn zelfs verergeren. Rust dan ook niet meer uit dan een dag of twee. Belangrijk is om te blijven bewegen, maar niks te forceren. Bewegen is een van de meest effectieve manieren om snel te herstellen van rugpijn. Vooral sporten als zwemmen, wandelen en yoga zijn goed om te doen.

  1. IJs en warmte

Bij een rugblessure of ontsteking kan het helpen om ijs op de pijnlijke gebieden te leggen. Probeer dit een paar keer per dag gedurende maximaal twintig minuten. Leg altijd een doek tussen je huid en het ijs om te voorkomen dat het ijs aan je huid vastvriest. Na een paar dagen schakel je over naar warmte. De warmte ontspant je spieren en bevordert de bloedsomloop. Een warm bad of een warmtepleister kan ook helpen te ontspannen. Slaap nooit met een warmtepleister. Deze kunnen brandwonden veroorzaken.

  1. Massage

Allang was bekend dat massage een uitkomst biedt bij spierspanning en spierpijn. Uit recent onderzoek blijkt dat dagelijks een korte massage van ongeveer tien minuten zelfs helpt bij het voorkomen van ontstekingen in spieren. Daarom is het ook een goede manier om te herstellen van een blessure.

Oefenwedstrijd dames

Aanstaande dinsdag spelen de dames om 19.30 uur thuis een oefenwedstrijd tegen Staphorst.