7 tips om rugpijn te verlichten

Masseren en blijven bewegen

Rugpijn is een verzamelnaam voor verschillende klachten aan de rug. Veel mensen kampen met rugklachten. Heb jij ook last van je rug? Er is een aantal dingen die je kunt doen om je rugpijn te verlichten.

  1. Slapen

Met rugpijn kun je vaak moeilijk in slaap komen. Vaak weet je namelijk niet hoe je liggen moet. Mogelijk zit je in een vicieuze cirkel. Doordat je slecht slaapt, voelt je rugpijn erger. Ook een slechte slaaphouding kan de pijn verergeren. Probeer op je zij te gaan liggen met een kussen tussen je knieën om de wervelkolom in een neutrale positie te houden. Zo verlicht je de druk op je rug. Slaap je liever op je rug? Schuif dan een kussen onder je knieën. Zorg ook voor een stevig en comfortabel matras.

  1. Houding

Zei jouw moeder vroeger ook altijd dat je rechtop moest staan en niet zo onderuitgezakt moest zitten? Ze had gelijk! Een slungelige houding is slecht voor je. Vooral als je heel lang onderuit gezakt zit, achter je computer bijvoorbeeld. Ga rechtop zitten, hou je schouders ontspannen en zorg dat je lichaam wordt ondersteund door de achterkant van de stoel. Houd je voeten plat op de vloer.

  1. Pijnstillers en spierverslappers

Als je veel last hebt van je rugpijn wil je misschien pijnstillers nemen. Naast paracetamol heb je ook pijnstillers met een ontstekingsremmende en koortsverlagende werking, de zogenaamde NSAID’s. Dat zijn ontstekingsremmende pijnstillers. Maar deze zijn lang niet voor iedereen geschikt. Vraag eerst advies aan de huisarts voordat je hiermee gaat beginnen. Verwacht ook niet dat de rugpijn ervan over gaat, het verlicht alleen de pijn. In sommige gevallen kan het ook zo zijn dat de huisarts spierverslappende middelen voorschrijft.

  1. Versterk je spieren

Fysiotherapeuten kunnen je leren hoe je het beste kunt zitten, staan en bewegen op een manier die het beste is voor je rug. Ook kunnen ze je oefeningen leren die je rugspieren versterken. Verschillende studies tonen aan dat het verbeteren van kracht, flexibiliteit en uithoudingsvermogen op de lange termijn rugpijn vermindert.

  1. Blijf bewegen

Vroeger gaven artsen vaak het advies om bedrust te houden bij rugpijn. Maar nu weten ze dat liggen een van de slechtste dingen is die je kunt doen. Het kan de rugpijn zelfs verergeren. Rust dan ook niet meer uit dan een dag of twee. Belangrijk is om te blijven bewegen, maar niks te forceren. Bewegen is een van de meest effectieve manieren om snel te herstellen van rugpijn. Vooral sporten als zwemmen, wandelen en yoga zijn goed om te doen.

  1. IJs en warmte

Bij een rugblessure of ontsteking kan het helpen om ijs op de pijnlijke gebieden te leggen. Probeer dit een paar keer per dag gedurende maximaal twintig minuten. Leg altijd een doek tussen je huid en het ijs om te voorkomen dat het ijs aan je huid vastvriest. Na een paar dagen schakel je over naar warmte. De warmte ontspant je spieren en bevordert de bloedsomloop. Een warm bad of een warmtepleister kan ook helpen te ontspannen. Slaap nooit met een warmtepleister. Deze kunnen brandwonden veroorzaken.

  1. Massage

Allang was bekend dat massage een uitkomst biedt bij spierspanning en spierpijn. Uit recent onderzoek blijkt dat dagelijks een korte massage van ongeveer tien minuten zelfs helpt bij het voorkomen van ontstekingen in spieren. Daarom is het ook een goede manier om te herstellen van een blessure.

Oefenwedstrijd dames

Aanstaande dinsdag spelen de dames om 19.30 uur thuis een oefenwedstrijd tegen Staphorst.

Voorlopig programma VVA

Maandag 13 augustus DETO 2 – VV Avereest 1 20.00 uur
Zaterdag 18 augustus VV Avereest 1 – SV Gramsbergen 1 14.30 uur
Zaterdag 18 augustus SCD´83 2 – VV Avereest 2 12.30 uur
Zaterdag 25 augustus VV Avereest 1 – Juliana´32 1 16.00 uur JUBILEUMWEDSTRIJD
Dinsdag 28 augustus OVC’21 1 – VV Avereest 1 19.30 uur
Zaterdag 1 september VV Avereest 1 – Noord Veluwse Boys 14.30 uur
HHC 10 – VV Avereest 2 14.30 uur
Nieuwleusen 7 – VV Avereest 3 14.45 uur
VSCO vrouwen 1 – VV Avereest 12.00 uur
Zaterdag 8 september CSV’28 – VV Avereest 1 15.00 uur
VV Avereest 2 – Gramsbergen 5 12.45 uur
VV Avereest 3 – Storica 4 14.30 uur
VV Avereest Vrouwen – WVF 14.30
Zaterdag 15 september VV Avereest 1 – ‘s Heerenbroek 14.30 uur
DKB 2 – VV Avereest 2 12.30 uur
VV Avereest 3 – WVF 11 14.30 uur
VV Avereest Vrouwen – ASVD 2 14.30 uur

KLAVERJASCOMPETITIE 2018/2019

Kljas1 Kljas2

Het was me het zomertje wel. Warm, zeer warm met uitschieters tot boven de 35 graden. En met dit warme weer denken wij – organisatie van de klaverjascompetitie – alweer aan dit mooie spelletje.
Onder auspiciën van de aktiviteitencommissie van v.v. AVEREEST  gaan wij binnenkort weer van start met deze klaverjascompetitie. Deze competitie wordt gehouden in de “Thuishaven” en de start is maandag 03 september 2018. We beginnen om 19.30 uur.
Om de prijs hoeft u het niet te laten, want u betaalt   € 2.–  p.p.p.a.
Opgave voor deelname aan deze competitie kan via de intekenlijst in het clubgebouw  “De Thuishaven” of telefonisch bij:

  • Freek Dijk. 0523 – 657373

De speeldata zijn: 03 en 17 september, 01, 15 en 29 oktober, 12 en 26 november,  10 december, 07 en 21 januari, 04 en 18 februari, 04 en 18 maart en 01 april.  Totaal dus 15 wedstrijden, waarvan de beste 10 wedstrijden meetellen voor de uiteindelijke stand.

U doet toch ook mee ?

De klaverjasmarathon is dit jaar op vrijdag 28 december.  Volg de site van VV Avereest en in november leest u meer nieuws hierover.