Historie v Avereest

Historie oprichting VV Avereest

Na een lange periode van bestuurlijke onenigheid in de toenmalige omnivereniging SV Balkburg, waarvan SV Balkbrug, afdeling zaterdagvoetbal onderdeel uitmaakte, is door het toenmalige bestuur besloten om uit de omnivereniging te stappen en zelfstandig als vereniging verder te gaan. Het gaat te ver om hier uit één te doen wat de oorzaak was van de breuk met de omnivereniging, maar het bestuur zag geen andere kans, dan de SV Balkbrug vaarwel te zeggen. Een moeilijk besluit, welke overigens door een groot deel van de leden op een buitengewone ledenvergadering, gehouden op 05 april 1993 in het Trefpunt te Balkbrug,  volledig werd goedgekeurd.

Het bestuur bestaande uit Rob Muurling (voorzitter), Gerrit van de Meeberg (secretaris), Harold Mijnheer (penningmeester), Jan Haverkate (bestuurslid) en Gerjo Westenberg (bestuurslid) zat zodoende op 20 april 1993 tegenover notaris Hebers op zijn kantoor aan de Julianastraat in Dedemsvaart. De oprichtingsakte werd ondertekend en de voetbalvereniging Avereest was opgericht. De naam Avereest is ontstaan door de vereniging te vernoemen naar de toenmalig gemeente Avereest. Ook kende, jaren geleden, Dedemsvaart een voetbalvereniging met de naam Avereest. De clubkleuren werden grotendeels gehandhaafd uit de omnivereniging en werden door het toenmalige bestuur op de eerste ledenvergadering van 20 april 1993 (5 leden!) vastgesteld: Rood/wit/blauw gestreept shirt, witte broek en witte kousen. Er werd gestart met 3 seniorenelftallen.
Voordat de oprichting een feit was moest er natuurlijk wel draagvlak zijn voor een zelfstandige vereniging. Uit gemaakte begrotingen bleek dat, met een eigen kantine als hoofdinkomsten, VV Avereest levensvatbaar moest kunnen zijn. Een plaats om het clubhuis een onderkomen te geven, werd bepaald. Waar ook bestuursleden voor waren om de kantine aan de andere kant van het hoofdveld te plaatsen (bij de parkeerplaats) werd het uiteindelijk naast de kleedkamers. In overleg met de gemeente, waarbij Rob Muurling nieft onbekend was door zijn “wethouders verleden”, werd deze plaats een feit. Ondanks het feit dat er nog geen vergunning was afgegeven door de gemeente, moest er supersnel beslist worden, omdat er een aantal units te koop waren, die beslist voor 22 april 1993 verplaatst moesten worden. De units stonden op vliegveld Eelde en na inspectie van een aantal bestuursleden, werd besloten dat dit de beste optie was: kwalitatief een uitstekend gebouw tegen een redelijke prijs. Bestuurslid Jan Haverkate stelde zich garant bij de bank, om een lening af te sluiten teneinde het gebouw en de bijkomende kosten te kunnen betalen. De rente bedroeg toen 8 %! De units vrij kaal van binnen, waarbij o.a. nog geen bar aanwezig was, maar wel sanitair en elektra/verwarming. De deuren naar de bestuurskamer en de keuken zijn later aangebracht.

Herman Westenberg, die werkzaam was bij Scheepswerf Peters in Kampen, heeft voor alle materiaal gezorgd en met een aantal mensen de complete bar er in gebouwd. Vele vrijwilligers hebben toen ontzettend veel werk verricht om de kantine “bewoonbaar” te maken. De officiële opening werd verricht door Jan Haverkate (ons erelid) en Sebastiaan van de Meeberg, zoon van toenmalig bestuurslid Gerrit van de Meeberg. De opening vond plaats op 27 augustus 1993. De eerste trainer van VV Avereest was Bernard Zwiers uit Ruinerwold, die later in het bestaan van VV Avereest nog eens een periode als trainer werkzaam binnen onze vereniging was.

In maart 1994 werd VV Avereest geconfronteerd met de eerste grote tegenvaller. Op 03 maart 1994 brak er brand uit in het clubhuis. De totale schade bedroeg een flink bedrag. De schade werd echter volledig gedekt door de verzekering. Helaas was dit niet de laatste keer. Op 14 december 1994 brak er een grote brand uit, waarbij een groot deel van het interieur volledig uitbrandde. De teleurstelling was enorm, zeker gezien het feit dat dit de tweede keer was binnen een jaar. De schade was ook aanzienlijk groter. Het heeft het toenmalige bestuur enorm veel tijd en kracht gekost om de vereniging er weer boven op te krijgen. Plaatselijke ondernemers, zoals Bouwbedrijf Beverwijk, Schildersbedrijf Deen en installatiebedrijf Katerberg waren echter zeer behulpzaam bij de wederopbouwing. Ook nu was de verzekering goed in orde, waardoor het voortbestaan van de vereniging was gewaarborgd.

Na deze ellendige periode, die voor vele betrokken personen nog steeds gezien wordt als de zwartste bladzijde uit het bestaan van onze vereniging, kwam de vereniging in rustiger vaarwater. De jaren hierna heeft VV Avereest zich ontwikkeld tot een stabiele vereniging. In 2000 is er een deel bij de kantine aangebouwd, fungerend als bestuurskamer en magazijn. Waar de vereniging bij de oprichting geen startsubsidie van de gemeente mocht ontvangen, was de gemeente nu aanzienlijk toegeeflijker. In 2007 is er een deel van de ruimte van de muziekvereniging overgenomen waardoor VV Avereest momenteel een prachtige nieuwe verzorgingsruimte heeft met diverse fitnessmogelijkheden.

Zoals binnen elke vereniging volgenden bestuursleden en trainers elkaar op. Harold Mijnheer is nog steeds, als enige vanaf de oprichting, actief in het bestuur als penningmeester.