Veelgestelde vragen over magnesium

Een belangrijk mineraal voor bot en spieren

Magnesium is een belangrijk mineraal dat betrokken is bij meer dan driehonderd processen in ons lichaam, zoals de energiestofwisseling en de aanmaak van hormonen.

Waar is magnesium goed voor?

Magnesium is een belangrijk mineraal dat we nodig hebben voor de vorming van bot en spieren.

Daarnaast draagt het bij aan de energiestofwisseling in het lichaam, de overdracht van zenuwprikkels, een goede werking van de spieren en de aanmaak van hormonen. Het mineraal zorgt voor ontspanning van spieren en zenuwen, waardoor het ook wel het ‘Antistressmineraal’ wordt genoemd.

Hoeveel magnesium heb ik nodig?

Het Voedingscentrum raadt voor jongens vanaf 14 jaar en volwassen mannen vanaf 18 jaar een dagelijkse hoeveelheid van 350 milligram aan. Voor vrouwen is er een dagelijkse aanbeveling van 280 milligram. Deze aanbeveling geldt ook voor zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven. Voor kinderen jonger dan 9 jaar gelden andere aanbevelingen.

Heb ik een magnesiumtekort?

Magnesium speelt een belangrijke rol bij honderden processen in het lichaam, waardoor een tekort aan het mineraal kan leiden tot uiteenlopende lichamelijke en geestelijke gezondheidsklachten. Denk hierbij aan spierkrampen, rusteloze benen, spierzwakte, lusteloosheid, nervositeit, migraine, menstruatiepijn, PMS, geprikkeldheid, een laag libido en koude handen en voeten. Een langdurig magnesiumtekort kan leiden tot hartritmestoornissen.

Als je wilt weten of je een magnesiumtekort hebt, dan kun je het beste overleggen met je arts. Je kunt een tekort vaststellen met een test die de bloed- en celwaarde meet. Neem ook vooral eens je voedingspatroon onder de loep.

 Kan ik magnesium uit voeding halen?

Je kunt magnesium halen uit de voeding. Je lichaam neemt zo’n 20 tot 60 procent magnesium uit de voeding op. Dit percentage is afhankelijk van de hoeveelheid magnesium die in de voeding zit. Hoe meer er in de voeding zit, hoe lager het percentage dat wordt opgenomen. Voedingsmiddelen die rijk zijn aan magnesium zijn onder andere volkoren graanproducten, groente, noten, melk(producten) en vlees.

Moet ik magnesium als supplement nemen?

Als je gezond en veelzijdig eet, dan hoef je geen magnesiumsupplement in te nemen. Magnesium komt namelijk in bijna alle voedingsmiddelen voor, waardoor de kans op een tekort klein is. Mensen die vaak intensief sporten, zwaar lichamelijk werk verrichten of veel stress ervaren hebben echter meer magnesium nodig dan anderen. Het lichaam verbruikt dan meer magnesium, wat wordt uitgescheiden via urine en zweet. In deze gevallen is het aan te raden om de voeding aan te vullen met een supplement.

Welke soorten magnesium neemt het lichaam het best op?

Je lichaam neemt magnesium het beste op uit voeding. Vermoed je dat je een tekort hebt, of dat je meer magnesium nodig hebt? Dan kun je (tijdelijk) als aanvulling op je voeding magnesiumsupplementen innemen. Magnesiumcitraat – een organische magnesiumverbinding – wordt in het algemeen het best opgenomen door het lichaam. Houd hierbij rekening met de maximaal veilige bovengrens van 250 milligram per dag.

Wat gebeurt er als ik te veel magnesium binnenkrijg?

Als je meer dan 250 milligram magnesium per dag binnenkrijgt – naast de magnesium in je voeding – dan kun je last krijgen van darmklachten, zoals diarree.

Helpt magnesium bij slapeloosheid?

Helaas, volgens het Voedingscentrum helpt magnesium niet bij slapeloosheid. Magnesium is wel nodig voor andere processen in het lichaam, zoals de overdracht van prikkels in spieren en zenuwbanen. Ook is het mineraal belangrijk voor het goed functioneren van spieren, zoals de hartspier.

Heb ik tijdens mijn zwangerschap extra magnesium nodig?

Als je zwanger bent, dan kun je belang hebben bij extra magnesium. Uit meerdere onderzoeken blijkt dat spierkrampen minder vaak voorkomen wanneer zwangere vrouwen extra magnesium innemen. Wil je als zwangere vrouw magnesiumsupplementen slikken? Houd dan de maximaal veilige bovengrens van 250 milligram per dag in de gaten.