VV Avereest en Olympia ’28 in evenwicht.

Olympia'28 1

4 februari 2023 14:30

H. Güven

Sportpark 't Hoenbroeck
Burg Malcorpslaan 5
8061AG
HASSELT

Na de domper van vorige week behaalde VV Avereest een verdienstelijk gelijkspel in Hasselt. Na een 1-0 ruststand, eindigde de wedstrijd in 1-1.

Voor de tricolores stond vandaag de terugwedstrijd tegen Olympia’28 op het programma. In de eerste competitiewedstrijd was een ruime nederlaag geleden. Er werd dan ook met gemengde gevoelens naar de wedstrijd toegeleefd. De ontvangst op het gezellige sportpark ‘t Hoenbroeck was allerhartelijkst.

Trainer Magsino had een behoorlijke lijst met afwezigen en het was dan ook afwachten hoe de spelers zouden reageren na de deceptie van vorige week. De weersomstandigheden waren prima. De echte grasmat lag er optisch gezien prima bij. Alle ingrediënten voor een leuke wedstrijd waren aanwezig.

Om 14.30 uur betraden de spelers met een grote groep jeugdspelers het hoofdveld. Na een keurig doelpunt van de pupil vd week, gaf arbiter van dienst de heer Güven, het signaal om te beginnen.

Beide teams begonnen wat afwachtend aan het duel. De groen witten uit Hasselt hadden wel meer balbezit, maar tot kansen leidde dit niet.

Om maar weer eens een cliché te gebruiken: ‘de verdedigers waren de aanvallers de baas’. Na ruim een kwartier kreeg Olympia een aantal corners te nemen. Maar ook nu leidde dit niet tot echte kansen. In de 25e minuut stuurde Jurgen Visscher met een goede steekpass Dawit Baauw de diepte in. Hij strandde echter op doelman Glastra. Vrijwel direct daarna een prima aanval over de rechterkant van de gastheren. Het lobje over doelman van de Beld ging net langs de verkeerde kant van de paal (door Olympia bril gezien).

Het meest besproken moment van de 1e helft volgde hierna. Jurgen Visscher werd de diepte ingestuurd. Doelman Glastra dacht de bal nog te kunnen onderscheppen. Ruim buiten het strafschopgebied haalde hij Jurgen fors onderuit. De bal werd niet gespeeld en de verwachting was dat er een rode kaart zou volgen. Scheidsrechter Güven was echter van mening dat de aanvaller niet richting doel ging en dus een gele kaart op zijn plaats was. De toegekende vrije trap leverde vervolgens niets op.

In de 43e minuut een prima combinatie door het hart van de defensie van Avereest. Het passje van Holthof werd prima afgerond door Brian Snijder: 1-0.

In de 2e helft was de licht geblesseerde Nick Jonkman aan Avereest kant vervangen door Marc Hoeve. De Louwdijk-Rooth formatie leek niet aangeslagen door de tegentreffer vlak voor de rust en zette direct druk op de opbouw van Olympia. In de 48e minuut slalomde Jurgen Visscher het strafschopgebied van Olympia binnen. Hij werd licht aangetikt en arbiter Güven wees direct naar de stip: strafschop. Kevin Buiter wist wel raad met dit buitenkansje en hij stuurde doelman Glastra naar de verkeerde hoek: 1-1. Een opsteker voor de tricolores.

Olympia was even van slag en werd wat slordiger in de opbouw. Avereest kon hier niet echt van profiteren en zodoende speelde het spel zich veel af op het middenveld. Naarmate de wedstrijd vorderde kreeg Olympia wel steeds meer balbezit en werd het ook steeds dreigender voor het doel van de weer soeverein spelende doelman van de Beld.

Echt uitgespeelde kansen kregen de mannen van trainer Roeland niet. Wel waren er een aantal mogelijkheden. In de counter waren de tricolores zeker zo gevaarlijk. Dawit Baauw ging opnieuw alleen richting doelman Glastra. Hij had beter kunnen kiezen voor de meegelopen Niek Kuiper. Dawit koos voor het schot en dit werd gekeerd door de doelman.

Vermeldenswaardig is nog wel dat jeugdspeler Renzo Schipper zijn debuut maakte in het 1e elftal van VV Avereest. Renzo speelde onbevangen en dat is mooi om te zien. Het was bijna een droomdebuut geworden!  Na een prima aanval werd de bal voor het doel gebracht. Als een echte spits controleerde hij de bal goed en wilde uithalen. Op dat moment werd echter zijn standbeen weggegleden door een inkomende verdediger. Ook nu werd richting arbiter Güven gekeken. Hij besliste dat het geen strafschop was.

Na ruim 90 (meer spannende dan goede) voetbalminuten besloot de scheidsrechter dat het mooi was geweest. Beide ploegen krijgen er één punt bij, waarbij mogelijk Olympia op voorhand op meer had gerekend. Het punt voor de tricolores was zondermeer verdiend. Op basis van echt uitgespeelde kansen had er mogelijk wel meer ingezeten.

De ploeg van trainer Magsino liet veel energie en werklust zien. Men werkte hard voor een resultaat en dat is een compliment waard.

Volgende week zaterdag is ASC’62 uit Dalfsen te gast op sportpark de Balk. Een weerzien met oud-trainer Stef Lamberink. Er zal om 14.30 uur worden afgetrapt. De leiding is in handen van Mevr. Vermeer. We hopen weer veel toeschouwers op ons mooie sportpark te mogen begroeten.

Jorn-Jan van de Beld, Nick Buiter, Bart Koster, Sander Hoeve, Maarten Pol, Kevin Buiter, Nick Jonkman (Marc Hoeve), Nick Oosterveen, Dawit Baauw, Niek Kuiper (Renzo Schipper), Jurgen Visscher.

Klik HIER voor foto's op de website van Olympia '28